Olgierd Łukaszewicz - prezes ZASP

250-lecie Teatru Narodowego

Przez cały rok środowisko teatralne szykowało się do tego święta: 250-lecia Teatru Narodowego. I oto nadeszła ta wyczekiwana chwila. Jubileusz Teatru Narodowego uczczono 19 listopada pełną rozmachu premierą „Kordiana” w reżyserii Jana Englerta. Osiemdziesięciu aktorów na scenie! Monumentalne widowisko i wypełniona po brzegi Sala Bogusławskiego. Wśród publiczności prezydent Andrzej Duda z małżonką, wielu ludzi teatru oraz przedstawicieli świata kultury. Dokładnie dwa i pół wieku wcześniej powołany przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego zespół – Aktorowie Jego Królewskiej Mości Komediów Polskich, dał swoje pierwsze przedstawienie – premierę „Natrętów” Józefa Bielawskiego. Była to pierwsza , publicznie działająca, stała scena zawodowa, na której wystawiano sztuki w języku polskim. Do świetności doprowadził ją Wojciech Bogusławski, którego pomnik, jak na ojca sceny narodowej przystało, stoi u wejścia do Teatru Narodowego i jest jego najlepszą wizytówką. Widnieje też na okolicznościowym znaczku, jaki z okazji 250-lecia Teatru Narodowego, wyemitowała Poczta Polska. Każdy z gości gali jubileuszowej otrzymał taki właśnie znaczek na pamiątkę.

Poczta Polska, znaczek 2

Teatr przechodził różne koleje – nie ominęły go zakręty naszej powikłanej historii i kilka pożarów – ale wciąż trwał w poczuciu ciągłości tradycji. Powojenną historię Teatru Narodowego kształtowali kolejni dyrektorzy: Erwin Axer, Wilam Horzyca, Kazimierz Dejmek, Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Grzegorzewski. Przedstawieniem niezwykle ważnym dla mojego pokolenia były „Dziady” Kazimierza Dejmka, które zainicjowały protesty studencki w marcu 1968 roku. Te wydarzenia określiły nas jako generację.

plakat 2

   Jakiego „Kordiana” zaproponował nam Jan Englert? Reżyser stwierdził, że inscenizuje polskie niebo i piekło. To dramat narodu i społeczeństwa. Fresk o zbiorowości Polaków. Stąd tłumy na scenie – procesje, pochody, kondukty żałobne, roztańczone bale i latająca husaria (takie ujęcie Polski, ciągle w pochodach i manifestacjach, lubił malować Jerzy Duda-Gracz). Postać Kordiana rozbił na trzy wcielenia. Stary Kordian (Jerzy Radziwiłowicz) z perspektywy czasu i doświadczenia spogląda na swoją młodość. Dwóch młodych Kordianów (Marcin Hycnar i Kamil Mrożek) miota się między zaangażowaniem a rozczarowaniem. Można powiedzieć, że w premierowym przedstawieniu znalazł się jeszcze jeden dodatkowy Kordian – Ignacy Gogolewski, który grał tę postać w inscenizacji Kazimierza Dejmka w 1965 roku, kiedy obchodzono 200 lat Teatru Narodowego. Niewątpliwie udział Ignacego Gogolewskiego w jubileuszowym przedstawieniu podkreślał ciągłość tradycji i był ukłonem w stronę zacnych poprzedników. Reżyser rozbudował materię tekstu o cytaty z innych utworów Słowackiego, a także Mickiewicza, Wyspiańskiego oraz „Fausta” Goethego. Wprowadził do inscenizacji Szatana i Anioła, postaci jak z szopki, które walczą o duszę i rozum Polaka. Przy czym Szatanowi czasem bliżej do pociesznego diabła, innym razem do upadłego anioła – buntownika, ducha negacji. Można powiedzieć, że oglądamy „teatr ogromny”, przedziwne misterium, które łączy w sobie różne gatunki – od tragedii, po komedię , a chwilami nawet i operę. Warto zobaczyć to przedstawienie, które daje bogaty materiał do przemyśleń i wielu skojarzeń na temat nas samych .

250 lat istnienia! W takim dniu nie mogło obejść się bez urodzinowej fety, okolicznościowych przemówień, toastów i życzeń. Dyrektor naczelny Teatru Narodowego Krzysztof Torończyk przypomniał rys historyczny tej instytucji, dyrektor artystyczny Jan Englert dziękował swoim aktorom i całemu zespołowi. Prezydenta RP Andrzej Duda podkreślał jak ważna to chwila dla polskiej kultury. Cieszę się, że i ja mogłem pospieszyć z życzeniami i z wysokości balkonu przemówić w imieniu ZASP, najstarszej organizacji aktorskiej w Polsce, która w 2018 roku, czyli już wkrótce, będzie świętować 100-lecie swego istnienia, co zbiegnie się z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Takie daty robią wrażenie! Najlepiej wie o tym Danusia Szaflarska, która w tym roku obchodziła swoje setne urodziny. Nie mogło jej zabraknąć na jubileuszu Teatru Narodowego, ponieważ jest częścią zarówno jego historii – zagrała m.in. w pierwszej powojennej inscenizacji „Kordiana” w reżyserii Axera – jak i współczesności! Do dziś gra gościnnie na jego deskach. Cóż mogę dodać? I ja tam byłem, tort jadłem, wino piłem….

Szaflarska, Horawianka, Łukaszewicz
Danuta Szaflarska, Barbara Horawianka, Olgierd Łukaszewicz
Szaflarska, Horawianka, Łukaszewicz1
Danuta Szaflarska, Barbara Horawianka, Olgierd Łukaszewicz
Łukaszewicz, Jarosław Gajewski, Gogolewski
Olgierd Łukaszewicz, Jarosław Gajewski, Ignacy Gogolewski
Łukaszewicz, Englert
Olgierd Łukaszewicz, Jan Englert
Łukaszeiwcz, Krzysztof Orzechowski
Olgierd Łukaszeiwcz, Krzysztof Orzechowski
Englert, balkon
Jan Englert
Danuta Szaflarska, bankiet
Danuta Szaflarska
Łukaszewicz, balkon1
Olgierd Łukaszewicz

Teatr Narodowy Łukaszewicz, tort

Olgierd Łukaszewicz

Aktor filmowy, teatralny, radiowy, wykonujący swój zawód od ponad 40 lat. Obecnie związany z Teatrem Polskim w Warszawie. Prezes Związku Artystów Scen Polskich. Spośród kilkudziesięciu filmów, w których zagrał, najbardziej ceni sobie: „Brzezinę” Andrzeja Wajdy, „Sól ziemi czarnej” i „Perłę w koronie” Kazimierza Kutza, „Dzieje grzechu” Waleriana Borowczyka, „Lekcję martwego języka” Janusza Majewskiego, „Gorączkę” Agnieszki Holland, „Wierną rzekę” Tadeusza Chmielewskiego, „Seksmisję” Juliusza Machulskego, „Magnata” Filipa Bajona, „Pokuszenie” Barbary Sas, „Jańcia Wodnika” Jana Jakuba Kolskiego, „Generała Nila” Ryszarda Bugajskiego i „Daas” Adriana Panka.

Prywatnie zakochany w swoich wnukach, 8-letnim Adasiu i 5-letniej Hani.

3 komentarze

Click here to post a comment

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close