Mariola Bojarska-Ferenc 50+: zdrowie

Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka

Ten weekend spędziłam w Oławie na Dolnym Śląsku, gdzie prowadziłam Forum Kobiet zorganizowane przez Stowarzyszenie Zawsze Kobieta, którego prezesem jest Ela Wojdyła.

Temat: Siła kobiecości i jak żyć z rakiem.

Wydawało mi się,  że jestem kobietą z żelaza, jednak rozmowy z lekarzami różnych specjalności oraz kobietami były tak wzruszające, że sama pękłam. Ciągle powtarzam Wam, że zdrowie jest najważniejsze i że każdego dnia trzeba o nie walczyć, zrobić coś dla siebie, by lepiej żyć. Podczas spotkania wspierałam całym sercem kobietę, która od dawna ucieka przed rakiem – Elę Wojdyłę. Rok temu gościław moim programie opowiadając, że się udało, a za chwilę rak zaatakował jej kości. Nie znam na świecie drugiego tak pozytywnego człowieka jak ona.

 Mariola Bojarska-Ferenc 50+: Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka - BlogStar.pl

Mariola Bojarska-Ferenc 50+: Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka - BlogStar.pl

Każdego dnia zamiast myśleć o sobie, ona myśli o innych. Zawsze uśmiechnięta,  energiczna jakby walczyła z migreną, a nie ciężką chorobą. Teraz pomaga innym powalczyć myśleć pozytywnie jak ona. W czasie choroby stworzyła nawet klub fitness, aby kobiety miały w Oławie swoje miejsce do dbania o zdrowie.

Mariola Bojarska-Ferenc 50+: Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka - BlogStar.pl

Z jej inicjatywy szłyśmy w Marszu Różowej Wstążki, by przypomnieć wszystkim o tym, że rak wcześnie wykryty, może równać się zdrowie. Gdziekolwiek mieszkacie, cokolwiek robicie, pamiętajcie Kochane o corocznych badaniach. Niech staną się Waszym zwyczajem prezentem, który dajecie sobie.

Mariola Bojarska-Ferenc 50+: Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka - BlogStar.pl

Mariola Bojarska-Ferenc 50+: Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka - BlogStar.pl

Mariola Bojarska-Ferenc 50+: Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka - BlogStar.pl

Mariola Bojarska-Ferenc 50+: Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka - BlogStar.pl

Mariola Bojarska-Ferenc 50+: Kobieta, która od lat przed rakiem ucieka - BlogStar.pl

Badajcie się dziewczyny, bo rak nie zna dnia ani godziny!

Jeśli ktoś z Was chce wesprzeć ELĘ WOJDYŁĘ

Pomoc dla Eli Wojdyły w walce z rakiem.

Konto :Bank Spółdzielczy w Oławie

57 9585 0007 2004 0000 1145 0001

 

 Co warto jeść w ramach prewencji nowotworów?

  • Mięso powinno stanowić tylko dodatek, a nie główne składniki posiłku. Częste jedzenie mięsa czerwonego i konserwowego sprzyja nowotworom jelita grubego oraz prostaty! Dlatego osoby spożywające mięso, powinny jadać je w ilościach umiarkowanych: nie więcej niż 1-2 porcje w ciągu dnia, wybierając mięso chude, jednak częściej zamieniając je na ryby oraz jajka. Korzystne jest większe spożycie nasion roślin strączkowych (fasola, soja, soczewica). 1 porcja = 70g gotowanej wołowiny, udko kurczaka(90g), filet ryby (85g), 2 plasterki wędliny drobiowej, 1 jajko, 2/3 szklanki białej fasoli, soi.
  • Szczególnie wartościowym produktem w profilaktyce nowotworów jest zielona herbata. Jest ona nie tylko doskonałym przeciwutleniaczem (zwalcza wolne rodniki, niszczące błony śluzowe), ale dzięki obecności w niej związków katechinowych (należących do polifenoli) ogranicza rozwój nowych naczyń krwionośnych, co jest potrzebne dla nowotworu do wzrostu i przerzutów. Aby z zielonej herbaty uwolniły się katechiny, najlepiej parzyć ją 10min.
  • Warzywa i owoce bogate w karotenoidy – marchew, dynia, cukinia, morele, buraki, pomidory oraz pozostałe o zabarwieniu czerwonym, pomarańczowym czy żółtopomarańczowym – wykazują właściwości silnie przeciwutleniające (antyoksydacyjne). Ponadto są źródłem witaminy A i likopenu, skutecznych w ograniczeniu wzrostu komórek niektórych rodzajów raka. Likopen zawarty jest także w ziemniakach. Olej lniany i oliwa z oliwek będzie zwiększała jego przyswajanie.
  • Warzywa kapustne – brukselka, kapusta, brokuły, kalafior – dzięki obecności indoli i sulforafanu ułatwiają obumieranie komórek nowotworowych i uniemożliwiają przekształcanie się zarodkowym  komórkom nowotworowym przekształcania się w złośliwe. Sulforafan pomoże odtruwać substancje kancerogenne. Brukselka i kapusta tracą te właściwości podczas gotowania, dlatego należy spożywać je na surowo (np. sok z kapusty) lub dusić chwilę pod przykryciem z niewielkim dodatkiem oliwy z oliwek.
  • Warto jeść dużo czosnku, cebuli, szalotki, pora oraz szczypiorku! Zwłaszcza czosnek zawiera dużo związków siarki zmniejszających kancerogenne działanie nitrozoamin. Ponadto sprzyjają one obumieraniu komórek niektórych nowotworów.
  • Soja, a właściwie izoflawony w niej zawarte blokują stymulację komórek nowotworowych przez estrogeny i testosteron (hormony płciowe). Zmniejsza ryzyko wystąpienia zwłaszcza raka piersi.
  • Owoce jagodowe – truskawki, maliny, jagody, borówki – są bogatym źródłem przeciwutleniających polifenoli. Działają one stymulująco na mechanizmy eliminacji substancji rakotwórczych. Maliny dostarczą nam również kwas elagowy – silny składnik przeciwnowotworowy.
  • Warzywa i owoce obok produktów pełnoziarnistych stanowią również doskonałe źródło błonnika pokarmowego.
  • Spożywaj jogurty i fermentowane produkty mleczne. Obecne w nich bakterie probiotyczne, nie tylko wspomagają trawienie, ale także wstrzymują wzrost komórek raka okrężnicy oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworu okrężnicy. Dzieje się tak przez ograniczenie kontaktu ścian jelita z kancerogennymi substancjami obecnych w pokarmach. Podobne znaczenie ma błonnik pokarmowy.
  • Zioła takie jak rozmaryn, oregano, tymianek, bazylia i mięta bogate w olejki terpenowe ograniczają rozrost komórek nowotworowych oraz blokują działanie enzymów, których potrzebują one do zaatakowania sąsiednich tkanek. Nie zapominaj także o kurkumie i curry oraz imbirze, silnym środku przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym.
  • Kwasy tłuszczowe omega- 3 obecne w tłustych rybach (makrele, sardynki, łosoś, halibut) czy siemieniu lnianym, oleju lnianym, sojowym, rzepakowym, oliwie z oliwek, wykazują działanie przeciwzapalne, ograniczają także rozprzestrzenianie się wielu rodzajów raka (płuc, piersi, okrężnicy, prostaty).
  • Pomocne mogą okazać się również bogate w polifenole  wino czerwone i gorzka czekolada. Z innych przyczyn należy jednak unikać większych dawek Wink.

Mariola Bojarska-Ferenc 50+

Najpopularniejsza trenerka fitness w Polsce, która od 25 lat w mediach zaraża Polaków zdrowym stylem życia. Autorka programu SZTUKA ŻYCIA w TVP2 i cyklu w Pytaniu na śniadanie „Piękni i zdrowi po 40-stce”. Autorka książek: Cudowny Ruch -1996, Zatrzymaj Czas-2004 i Sztuka dobrego życia- 2012, DVD z ćwiczeniami, artykułów w prasie i filmu dla DREAMLINERÓW z ćwiczeniami zapobiegającymi zakrzepicy. Prowadzi szkolenia dla firm, konferencje, kongresy, imprezy, bale itp.

Ukończyła warszawską Akademię Wychowania Fizycznego, uprawiała gimnastykę artystyczną – należała do kadry narodowej. Jest trenerem fitnessu, dziennikarką i producentką telewizyjną.
Mariola Bojarska-Ferenc jest członkiem najważniejszych światowych organizacji fitness IDEA i ECA, reprezentuje Polskę na międzynarodowych kongresach dotyczących rozwoju fitness i zdrowia. Jest uczestniczką ok 40 Kongresów Światowych. Na kongresie w Paryżu wykładała na temat polskiego rynku Wellness i SPA jako wybitna specjalistka w dziedzinie WELLNESS. Od 25 lat prowadzi w telewizji programy propagujące aktywny wypoczynek i zdrowe odżywianie. Spopularyzowała w Polsce wellness, callanetics, pilates, drums alive, body ballance, jogę fit, zumbę i ponad 200 form ruchu.
Odznaczona przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi za promocje zdrowia i sportu w mediach.

6 komentarzy

Click here to post a comment

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close