Kulinaria

Miłość od pierwszego zjedzenia

Kochani,

 

Za chwilę nasze żołądki i cały układ trawienny czeka niezła świąteczna mordęga…te szyneczki, paszteciki, ciasta i ciasteczka…uff …Słyszę to wołanie LITOŚCI !!! naszych organizmów,więc chcę Wam zaproponować, coś obiadowego, co jednak nie będzie tak obciążające i pozwoli złapać oddech przed świątecznym maratonem. Nie będę ukrywać, że po cichu liczę na to, że zarażę Was uwielbieniem dla tej potrawy i wprowadzicie ją na stałe do swojego menu  Z pewnością wyjdzie to Wam na zdrowie.

KOTLETY Z SELERA – to pierwsze wegetariańskie kotlety, jakie przygotowałam, gdy ze swojej diety wyrzuciłam mięso. To była miłość od pierwszego spojrzenia (a w zasadzie zjedzenia  ) i trwa niezmiennie do dzisiaj. W pierwszej chwili patrząc na nazwę może nie pocieknie Wam ślinka z ust, ale wierzcie mi, jak już ich spróbujecie, to oszalejecie na ich punkcie

SKŁADNIKI:

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl

 1 średni seler  – w  10 dag bulwy selera jest zaledwie 7 kalorii, a w naci jeszcze mniej, 4-5 kcal. Amerykanie i Japończycy, którzy mają wręcz obsesję na punkcie żywienia i leczenia selerem, doszukali się w nim aż 86 cennych składników. Chociaż smak wcale tego nie sugeruje, jest w tym warzywie dwukrotnie więcej witaminy C niż w cytrusach. W zależności od pory roku i sposobu przechowywania może mieć jej nawet do 150 mg w 100 g. Seler zawiera też naturalną witaminę B kompleks, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP. Swą sławę zawdzięcza on też pierwiastkom mineralnym, których skład ułatwia organizmowi ich przyswajanie. Seler ma najwięcej fosforu wśród warzyw korzeniowych, dużo wapnia, potasu i cynku, a także nieco magnezu i żelaza.

 1-2 cebule – ja daję więcej, bo lubię, ale nic na siłę.  Cebula zawiera witaminy: A, B1, B2, B6, C, E, K, PP, cenne dla zdrowia minerały: potas, wapń, sód, żelazo, magnez, fosfor, mangan, cynk, fluor, jod,  miedź, kobalt, cukry, białko, tłuszcze, błonnik, karoten, kwas foliowy i nikotynowy, saponiny, flawonoidy, glikozydy, olejki eteryczne, związki siarki, kwercetynę. Cebula jest niskokaloryczna 100g to tylko 35 kcal.

 2 ząbki czosnku –  w czosnku znajduje się ponad 100 chemicznie czynnych związków. Jednym z ważniejszych jest alliina, związek zawierający siarkę, który jest przekształcany w allicynę, kiedy cebule (ząbki) są miażdżone lub przeżuwane. Naukowcy są zdania, że to dzięki allicynie czosnek ma antybiotykowe właściwości oraz korzystny wpływ na serce. Wiadomo, że w krajach, gdzie ludzie jedzą dużo czosnku, zapadalność na choroby serca jest raczej niska.

2 szklanki płatków owsianych –  obniżają poziom cholesterolu, mają działanie antyspazmatyczne, przeciwnowotworowe, moczopędne, uspokajające, dobrze wpływają na serce, wzmacniają odporność, układ nerwowy no i są świetne na maseczkę do twarzy, ale o tym innym razem. Płatki owsiane zawierają kompleks witamin z grupy B (B1, B6) odpowiedzialnych za prawidłowy stan naszej skóry, paznokci i włosów. Ponadto w ich składzie znajdziemy wit. PP, E, a także wiele mikro-makroelementów takich jak magnez, czy selen. Minerały te zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, poprawiają przemianę materii oraz skutecznie zapobiegają objawom przemęczenia i stresu .

 Ponadto:

2 szklanki wody

1-2 łyżki oleju

majeranek (oregano), bazylia, sól (ok. łyżeczki), ja dodaję jeszcze pieprz ziołowy, a czasem przyprawy złocistej do kurczaka, bo oprócz aromatu nadaje kotletom ładny kolor.

 

Na dużej głębokiej patelni „szklę” na oleju posiekaną cebulę

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl

Pod koniec dodaję pokrojony czosnek. Dorzucam potarkowanego na grubej tarce selera.

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl

Duszę przez chwilę pod przykryciem, aż seler zmięknie i przejdzie smakiem cebuli. Dodaję dwie szklanki wody, zagotowuję przez chwilę,  a potem dodaję płatki owsiane i wszelkie przyprawy jakie akurat mam lub lubię – można poimprowizować. Wymieszana masa musi postać pod przykryciem minimum 30 minut, aż płatki owsiane „ukażą” swoją kleista naturę, dzięki której kotlety będą zwarte, choć nie ma w nich jajek.

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl

Ja często robię masę wieczorem i zostawiam na noc, a następnego dnia smażę lub piekę tuż przed obiadem.  Lekko zwilżonymi dłońmi (dzięki temu masa nie przykleja się do rąk) formujemy małe kotlety, które po delikatnym obtoczeniu w tartej bułce smażymy na oleju. Przed podaniem odsączam z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku. Często piekę te kotlety po prostu w piekarniku (bez tartej bułki), bo wtedy są jeszcze zdrowsze i mają mniej kalorii.  Świetnie się komponują z ziemniakami (koniecznie posypanymi koperkiem) i surówką z kiszonej kapusty.  To pyszne, zdrowe i łatwe w przygotowaniu danie, a przy tym niezwykle tanie. Ta „góra” kotletów zmieściła się w cenie max 6 – 7 zł.

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl


 Gorąco polecam!!!

Anna Samusionek

 

Anna Samusionek

Aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. Zadebiutowała w 1997 roku rolą
Zosi w filmie „Darmozjad polski”, za którą otrzymała nagrodę na Festiwalu
Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Potem przyszły kolejne filmowe i
serialowe role, m.in. w „Prawo ojca”, „Zakochani”, „Prostytutki”, „Plebania”,
„Miasteczko”, Linia życia”, „Policjanci”, „Oficer”, „Kryminalni”. Obecnie
Ania gra w serialu „Na Wspólnej”, gdzie wciela się w rolę pięknej Ilony.
W życiu prywatnym aktorka jest mamą 11-letniej Andżeliki.

10 komentarzy

Click here to post a comment

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close