BlogStar -> Anna Samusionek -> Miłość od pierwszego zjedzenia

Miłość od pierwszego zjedzenia

Kochani,

 

Za chwilę nasze żołądki i cały układ trawienny czeka niezła świąteczna mordęga…te szyneczki, paszteciki, ciasta i ciasteczka…uff …Słyszę to wołanie LITOŚCI !!! naszych organizmów,więc chcę Wam zaproponować, coś obiadowego, co jednak nie będzie tak obciążające i pozwoli złapać oddech przed świątecznym maratonem. Nie będę ukrywać, że po cichu liczę na to, że zarażę Was uwielbieniem dla tej potrawy i wprowadzicie ją na stałe do swojego menu  Z pewnością wyjdzie to Wam na zdrowie.

KOTLETY Z SELERA – to pierwsze wegetariańskie kotlety, jakie przygotowałam, gdy ze swojej diety wyrzuciłam mięso. To była miłość od pierwszego spojrzenia (a w zasadzie zjedzenia  ) i trwa niezmiennie do dzisiaj. W pierwszej chwili patrząc na nazwę może nie pocieknie Wam ślinka z ust, ale wierzcie mi, jak już ich spróbujecie, to oszalejecie na ich punkcie

SKŁADNIKI:

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl

 1 średni seler  – w  10 dag bulwy selera jest zaledwie 7 kalorii, a w naci jeszcze mniej, 4-5 kcal. Amerykanie i Japończycy, którzy mają wręcz obsesję na punkcie żywienia i leczenia selerem, doszukali się w nim aż 86 cennych składników. Chociaż smak wcale tego nie sugeruje, jest w tym warzywie dwukrotnie więcej witaminy C niż w cytrusach. W zależności od pory roku i sposobu przechowywania może mieć jej nawet do 150 mg w 100 g. Seler zawiera też naturalną witaminę B kompleks, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP. Swą sławę zawdzięcza on też pierwiastkom mineralnym, których skład ułatwia organizmowi ich przyswajanie. Seler ma najwięcej fosforu wśród warzyw korzeniowych, dużo wapnia, potasu i cynku, a także nieco magnezu i żelaza.

 1-2 cebule – ja daję więcej, bo lubię, ale nic na siłę.  Cebula zawiera witaminy: A, B1, B2, B6, C, E, K, PP, cenne dla zdrowia minerały: potas, wapń, sód, żelazo, magnez, fosfor, mangan, cynk, fluor, jod,  miedź, kobalt, cukry, białko, tłuszcze, błonnik, karoten, kwas foliowy i nikotynowy, saponiny, flawonoidy, glikozydy, olejki eteryczne, związki siarki, kwercetynę. Cebula jest niskokaloryczna 100g to tylko 35 kcal.

 2 ząbki czosnku –  w czosnku znajduje się ponad 100 chemicznie czynnych związków. Jednym z ważniejszych jest alliina, związek zawierający siarkę, który jest przekształcany w allicynę, kiedy cebule (ząbki) są miażdżone lub przeżuwane. Naukowcy są zdania, że to dzięki allicynie czosnek ma antybiotykowe właściwości oraz korzystny wpływ na serce. Wiadomo, że w krajach, gdzie ludzie jedzą dużo czosnku, zapadalność na choroby serca jest raczej niska.

2 szklanki płatków owsianych –  obniżają poziom cholesterolu, mają działanie antyspazmatyczne, przeciwnowotworowe, moczopędne, uspokajające, dobrze wpływają na serce, wzmacniają odporność, układ nerwowy no i są świetne na maseczkę do twarzy, ale o tym innym razem. Płatki owsiane zawierają kompleks witamin z grupy B (B1, B6) odpowiedzialnych za prawidłowy stan naszej skóry, paznokci i włosów. Ponadto w ich składzie znajdziemy wit. PP, E, a także wiele mikro-makroelementów takich jak magnez, czy selen. Minerały te zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, poprawiają przemianę materii oraz skutecznie zapobiegają objawom przemęczenia i stresu .

 Ponadto:

2 szklanki wody

1-2 łyżki oleju

majeranek (oregano), bazylia, sól (ok. łyżeczki), ja dodaję jeszcze pieprz ziołowy, a czasem przyprawy złocistej do kurczaka, bo oprócz aromatu nadaje kotletom ładny kolor.

 

Na dużej głębokiej patelni „szklę” na oleju posiekaną cebulę

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl

Pod koniec dodaję pokrojony czosnek. Dorzucam potarkowanego na grubej tarce selera.

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl

Duszę przez chwilę pod przykryciem, aż seler zmięknie i przejdzie smakiem cebuli. Dodaję dwie szklanki wody, zagotowuję przez chwilę,  a potem dodaję płatki owsiane i wszelkie przyprawy jakie akurat mam lub lubię – można poimprowizować. Wymieszana masa musi postać pod przykryciem minimum 30 minut, aż płatki owsiane „ukażą” swoją kleista naturę, dzięki której kotlety będą zwarte, choć nie ma w nich jajek.

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl

Ja często robię masę wieczorem i zostawiam na noc, a następnego dnia smażę lub piekę tuż przed obiadem.  Lekko zwilżonymi dłońmi (dzięki temu masa nie przykleja się do rąk) formujemy małe kotlety, które po delikatnym obtoczeniu w tartej bułce smażymy na oleju. Przed podaniem odsączam z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku. Często piekę te kotlety po prostu w piekarniku (bez tartej bułki), bo wtedy są jeszcze zdrowsze i mają mniej kalorii.  Świetnie się komponują z ziemniakami (koniecznie posypanymi koperkiem) i surówką z kiszonej kapusty.  To pyszne, zdrowe i łatwe w przygotowaniu danie, a przy tym niezwykle tanie. Ta „góra” kotletów zmieściła się w cenie max 6 – 7 zł.

Anna Samusionek: Miłość od pierwszego zjedzenia - BlogStar.pl


 Gorąco polecam!!!

Anna Samusionek

 

Komentarzy: 10 dla “Miłość od pierwszego zjedzenia

  1. fajny przepis, muszą być pyszne, szkoda że seler jest mało popularny jeszcze w kuchni, trzeba go polecać

  2. lubię selera, a próbowała pani selerowych frytek? pycha!!!! mogę podrzucić przepisik :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>