Obyczajowe Rozrywka Teatr

NA KŁOPOTY? REWIA!

 

A jednak brak mi dyscypliny.  Tyle się działo, że nie było kiedy pisać. Wystarczyło  kilka imprez, kilka spotkań i wyjazdów i oto efekt – przerwa w pisaniu bloga.  W Krakowie musiałem przedyskutować  z kolegami  dotkliwy dla naszego środowiska problem  – czy z teatru da się wyżyć?  Wydaje mi się, że moje pokolenie miało lepiej niż ci, którzy teraz rozpoczynają swoją karierę. Przy okazji  na Rynku spotkałem  Annę Dymną. Pogadaliśmy sobie o  coraz większym zainteresowaniu naszego środowiska tematem starości. Okazało się, że sprawa ta leży na sercu  również Ani i chętnie udzieli lekcji, jak prowadzić Fundację Artystów Weteranów.  Wyjeżdżałem też do Poznania, aby wspólnie z Dorotą Stalińską i Radosławem Piwowarskim wziąć udział  w imprezie charytatywnej, z której dochód  przeznaczony był na ratowanie Klubu Filmowego X, najstarszego Młodzieżowego Dyskusyjnego Klubu Filmowego  w Polsce. Maciej Plewiński, prowadzący ten klub od blisko 30 lat, jest w rozpaczy. Dzieło jego życia, bez zainteresowania odpowiednich władz oświatowych oraz miasta Poznania,  nie przetrwa.  Istnienie Klubu wisi na włosku. Oprócz tego byłem w Radomiu na posiedzeniu Komisji Kultury Związku Miast Polskich. Agitowałem za utworzeniem prawnej reprezentacji samorządowych organizatorów działalności kulturalnej. Brak nam scalonej wiedzy o tym, w jakim stanie jest polska kultura.  W Warszawie natomiast czekała mnie narada Komisji Kultury w sprawie zespołu Mazowsze. Wydaje się, że zostały zbudowane podstawy, aby zespół mógł się na nowo  rozwijać.  Zaproszono mnie również do udziału w posiedzeniu Kapituły Mistrzów Mowy Polskiej. Od kiedy bowiem otrzymałem  tytuł „Mistrz Mowy Polskiej”,  należę do grona osób, które wyłaniają kolejnych kandydatów do tego tytułu.
Wreszcie udało się odetchnąć ! Premiera „Hollywood na Foksal”  u Małgorzaty Potockiej w Teatrze Sabat.

Olgierd Łukaszewicz: NA KŁOPOTY? REWIA! - BlogStar.pl
Już na ulicy plakat  spektaklu przestawia  szare komórki  na czas relaksu. No i odpoczywam  w miłym towarzystwie.

Olgierd Łukaszewicz: NA KŁOPOTY? REWIA! - BlogStar.pl

Tylu gości! Dawno niewidziana Małgosia Pieczyńska – Salomea, z którą grałem w  „Wiernej rzece”. Anna Popek – koleżanka z BlogStara. Legenda polskiego rocka – Wojciech Gąssowski. Jerzy Gruza i Filip Bajon, który odkrył we mnie czarny charakter  i podarował rolę niesympatycznego, odpychającego wręcz Franzla  von Teuss w „Magnacie”.
Olgierd Łukaszewicz: NA KŁOPOTY? REWIA! - BlogStar.pl

Olgierd Łukaszewicz: NA KŁOPOTY? REWIA! - BlogStar.pl
Z Cezarym Pazurą wpadamy sobie w ramiona jako prezesi dwóch stowarzyszeń, które chcą się zbratać.
Odkrycie! Rewia mnie pociąga. Choć drzemiący we mnie przyzwoitek Albercik Starski z „Seksmisji”, nie  byłby zadowolony  z tej deklaracji. Swoją drogą zastanawiam się, co myślą o specyfice rewii organizacje feministyczne? W końcu nasza „Seksmisja” została  zablokowana przez te organizacje w USA.  Rewia urzeka!

Olgierd Łukaszewicz: NA KŁOPOTY? REWIA! - BlogStar.pl
Piękne, szczupłe, gibkie ciała, szalone rytmy, skąpe stroje tancerek.   Widownia klaszcze, odważniejsi panowie krzyczą od swoich stolików: „Brawo, brawo..”.  Sąsiadujące ze sobą stoliki jednoczą się w zachwycie. Bariery sztywności zostały przełamane. Barykady pruderii zdobyte. Wolność! Już na „dobry wieczór” piękne dziewczyny częstują szampanem.  Tzw.  środowisko artystyczne rozluźnione. Z góry wiadomo, że tu nie będzie „Hamleta”. Żadnych recenzji, cedzenia komplementów, żadnych obowiązków! Fotoreporterzy pracują pełną parą.  W blaskach fleszy , po czerwonym dywanie przelatujemy do Hollywood, aby wraz z Marylin Monroe, Humphreyem Bogartem, Fredem Astairem ….przeżyć to jeszcze raz.
Rafał Sadowski, Mariusz Jaśko, Jola Jaszkowska, Anna Sokołowska, Jolanta Mrotek – gwiazdy Sabatu swobodnie operują językiem angielskim, standardy muzyki rozrywkowej  wykonują perfekcyjnie. Odleciałem za Ocean. Jacek Mureno to wyjątkowy talent, od którego mógłbym się wiele nauczyć. Jako  parodysta i piosenkarz stwarza mini kreacje dopracowane w każdym calu, co do mrugnięcia okiem.
Zastanawiam się, co w jaki sposób Małgosia  Potocka sprawia, że balet, pracujący na niewielkiej scenie dawnego Teatru Kameralnego, robi wrażenie olbrzymiego show? Tancerki,  raz w szalonym tempie jak nakręcona maszyna, tańczą z niezwykłą pasją, a raz melancholijnie wykańczają każdy gest. Jakby zamknięte w sobie, niczym figurki na zaczarowanej karuzeli, w kolorowych światłach wpół realne, uwalniają mnie od samego siebie, wyczarowują ruch, który wydaje mi się mój. Takie uczucie dopada czasem w cyrku, kiedy się patrzy na wirujących pod kopułą akrobatów.  Jakie to łatwe! W tym pięknym Hollywood raptem w tle, na ekranie, swojskie filmy polskiej produkcji…Biorę głęboki oddech, bo  znikł mi nagle świat nieznany, nieosiągalny. Ta polskość niepotrzebnie sprowadziła mnie na ziemię. Pomyślałem sobie, jaką bohaterką jest Małgorzata Potocka, wnosząca swój kolorowy świat do życia szarej Warszawy, której władze  nie zamierzają pomagać, traktując Teatr Sabat jak kaprys badylarza w czasach PRL-u.  A przecież przed wojną  Warszawa pełna była teatrzyków rewiowych.

 

Olgierd Łukaszewicz

Aktor filmowy, teatralny, radiowy, wykonujący swój zawód od ponad 40 lat. Obecnie związany z Teatrem Polskim w Warszawie. Prezes Związku Artystów Scen Polskich. Spośród kilkudziesięciu filmów, w których zagrał, najbardziej ceni sobie: „Brzezinę” Andrzeja Wajdy, „Sól ziemi czarnej” i „Perłę w koronie” Kazimierza Kutza, „Dzieje grzechu” Waleriana Borowczyka, „Lekcję martwego języka” Janusza Majewskiego, „Gorączkę” Agnieszki Holland, „Wierną rzekę” Tadeusza Chmielewskiego, „Seksmisję” Juliusza Machulskego, „Magnata” Filipa Bajona, „Pokuszenie” Barbary Sas, „Jańcia Wodnika” Jana Jakuba Kolskiego, „Generała Nila” Ryszarda Bugajskiego i „Daas” Adriana Panka.

Prywatnie zakochany w swoich wnukach, 8-letnim Adasiu i 5-letniej Hani.

13 komentarzy

Click here to post a comment

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close