Site icon blogstar

Julia Wróblewska w kampanii przeciwdziałającej stygmatyzacji

Ruszyła kampania edukacyjno-informacyjna, która ma przeciwdziałać stygmatyzacji i autostygmatyzacji osób doświadczających zaburzeń psychicznych.

Ambasadorami zostali Julia Wróblewska oraz Sebastian Karpiel-Bułecka.

Badania o zdrowiu psychicznym Polaków

Powołując się na „Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań – EZOP II”, wykonane przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, resort przekazał, że choć 58 proc. badanych zadeklarowało postawę życzliwości wobec osób w kryzysie psychicznym, to jednocześnie sprzeciwiło się ich funkcjonowaniu w konkretnych rolach społecznych. Szczególny sprzeciw wywołały role, które wiązały się z większą odpowiedzialnością.

Ponadto, jak wynika z przytoczonego badania, choroby psychiczne wymienione zostały wśród trzech budzących lęk przez około 20 proc. osób. Oznacza to, że sytuuje się je między chorobami bezpośrednio zagrażającymi życiu, a takimi obciążonymi stygmatyzacją.

Przekaz kampanii

W kampanii „Zobacz człowieka” wykorzystano dwuznaczność zwrotu „Sądziłem, że…”, rozumianego jako: wydawało mi się, bo nie wiedziałem i nie rozumiałem – a z drugiej strony – bardzo często oznaczającego wydanie wyroku, skazanie na cierpienie, ból, izolację i odrzucenie.

Kampania podpowiada, by nie patrzeć przez pryzmat choroby, a zamiast tego zajrzeć do środka i dzięki temu – zobaczyć człowieka.

Poprzez wykorzystane w kampanii spoty widz jest świadkiem bardzo intymnego i osobistego wyznania kierowanego do osoby dobrze znanej z przestrzeni publicznej. Głównymi ambasadorami akcji są Sebastian Karpiel-Bułecka oraz Julia Wróblewska”.

Intymne rozmowy

W kolejnych etapach, Ambasadorzy w szczerych rozmowach opowiedzą, co czuje osoba stygmatyzowana. Podpowiedzą co można oraz należy zrobić, aby stygmatyzację zatrzymać. Oprócz tego przygotowane zostaną filmy edukacyjne z udziałem ekspertów, które zaprezentują temat od naukowej strony.

Kampania skierowana jest do całego społeczeństwa. Przede wszystkim do młodzieży i młodych dorosłych w wieku 16-30 lat, a także mężczyzn w wieku 30-45 lat. Ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących mniejsze miejscowości, poniżej 5 tys. mieszkańców.

Więcej informacji znaleźć można na oficjalnej stronie kampanii www.zobaczczlowieka.pl

Exit mobile version