Izabela Zwierzyńska: Będę mamą – bezpieczna podróż samochodem
Ostatni czerwcowy odcinek cykl „Będę mamą” przebiegał pod tytułem bezpieczeństwa na drodze. Rozpoczęły się wakacje, dlatego pewnie wiele z Was ma w planach dalsze lub bliższe podróże. Stąd bardzo ważne jest by wiedzieć jak bezpiecznie i wygodnie przetrwać wyprawę samochodem –zarówno jako pasażer jak i kierowca. Wspólnie z Panią Izabelą Czub, specjalistką z kampanii Ciąża i Pasy (www.ciazaipasy.pl) weryfikowałyśmy prawdy i mity na temat bezpiecznego podróżowania ciężarnych.
Mit nr 1 to: CIĘŻARNA KOBIETA MOŻE PODRÓŻOWAĆ BEZ ZAPIĘTYCH PASÓW.
To bardzo często słyszana porada, zwłaszcza gdy brzuszek jest już duży i pasy bezpieczeństwa mogą wydawać się niewygodne. Co gorsza, nasze przepisy dopuszczają taką sytuację. Polska jest jednym z nielicznych, europejskich krajów w których nadal rządzą przestarzałe przepisy. Badania przeprowadzone w 2005 r. w Stanach Zjednoczonych wykazały, że przyczyną ponad 70% urazów wśród kobiet ciężarnych były wypadki samochodowe (IKOSSI, D.G., LAZAR, A.A., MORABITO, D. et al. (2005)). Dla porównania – grupa poszkodowanych kobiet, które nie były w czasie wypadku w ciąży wyniosła – 54.7 %. Dodatkowo okazało się, że tylko 66% kobiet w ciąży miało zapięte pasy podczas wypadku. Z kolei badanie (KLINICH, K.D., FLANNAGAN, C.A.C., RUPP, J.D. et al. (2008)), w którym porównano grupę ciężarnych, które uległy wypadkom (badano tylko przypadki po 20 tygodniu ciąży, aby wykluczyć przypadki naturalnych poronień) wykazało, iż zaledwie 29 % kobiet zapinających prawidłowo pasy doświadczyło urazów, w porównaniu do 80% kobiet, które doświadczyły urazów w wyniku nie zapięcia pasów bezpieczeństwa.
Mit nr 2: PAS BEZPIECZEŃSTWA MOŻE LUŹNO SPOCZYWAĆ NA BRZUCHU, TAK BY GO NIE UCISKAŁ.
Bardzo istotne poza samym zapięciem pasa, jest jego prawidłowe ulokowanie. Prawidłowe czyli, ciasne, dopasowane; górny pas powinien iść między piersiami I spoczywać na ramieniu, zaś dolny powinien być ulokowany tuż poniżej kolców biodrowych, czyli prawie, że pod brzuchem. Ważne jest również, by nie podróżować w kurtce (to uniemożliwia ścisłe przyleganie pasa, wspominałam o tym również w odcinkach cyklu “Akademia Bezpiecznej Jazdy” w Pnś zimą). W przypadku gdy pas nie będzie odpowiednio przylegał w razie wypadku grozi nam tzw. “nurkowanie”, czyli sytuacja w której wypadamy z pasa I lecimy w dół z poważnymi konsekwencjami dla siebie I dziecka.
Mit nr 3: ADAPTER DO PASÓW JEST KONIECZNY.
Adaptery do pasów bezpieczeństwa są obecnie łatwo dostępnym narzędziem, które pozwala przyszłym mamom podróżować bezpiecznie I komfortowo. To czy niezbędny jest adapter zależy od kobiety I samochodu. Zazwyczaj w nowszych modelach samochodów pasy poprowadzone są na tyle dobrze, by móc je prawidłowo I bezpiecznie zapiąć. Jednak w razie wątpliwości czy nasze pasy zapinane są prawidłowo warto uposażyć się w adapter. Stanowi on coś w rodzaju poduszki pod pupę, spod której wystaje część ułatwiająca zapięcie pasa niżej, tak by nie uciskał on maleństwa. Jest bardzo wygodny. Jedynym mankamentem jest wówczas konieczność jazdy w spodniach.
Mit nr 4: KAŻDY ADAPTER SPEŁNIA SWOJĄ FUNKCJĘ.
Na ryku można obecnie znaleźć mnóstwo tzw nakładek, przejściówek czy adapterów. Jednak nie wszystkie spełniają swoją funkcję, a mają na celu jedynie uszczuplenie naszego budżetu. Na stronie kampanii Ciąża I Pasy http://ciazaipasy.pl/jak-poprawnie-zapinac-pasy/adaptery-pasowe-dla-ciezarnych-kobiet/ zostały przedstawione 2 modele, które spełniają normy bezpieczeństwa, jak również instrukcja obsługi. Koszt adaptera to kwota od 100 do 200zł.
Mit nr 5: KOBIETA CIĘŻARNA NIE MOŻE BYĆ KIEROWCĄ.
Owszem może, choć ja odkąd jestem w ciąży znacznie częściej bywam pasażerem. Istnieje jednak kilka ważnych uwag dotyczących bezpiecznej jazdy. Należy zachować dystans od kierownicy, co w przypadku wypadku jest również istotne ze względu na poduszkę powietrzną. Ważny jest również czas w którym decydujemy się na prowadzenie samochodu. W pierwszym trymestrze macica i znajdujący się w niej zarodek mieszczą się wewnątrz kości miednicy, przez które są chronione, w drugim macica powiększa się, przez co staje się już jednym z organów podbrzusza. Płód, stosunkowo jeszcze mały, chroniony jest przez dużą ilość płynu owodniowego. Zaś w trzecim trymestrze, kiedy macica jest duża, jej ściany są cienkie, co sprawia, że staje się podatna na urazy. Jednym z nich i najczęstszym, który występuje przy wypadkach komunikacyjnych, jest odklejenie się łożyska. Dlatego zależność między zaawansowaniem ciąży a ryzykiem niebezpiecznych skutków rośnie wprost proporcjonalnie.
Drogie przyszłe mamy, jak same widzicie obaliliśmy sporo mitów I mam nadzieję, że przekonałam Was do zapinania pasów bezpieczeństwa, niezależnie od panujących w kraju przepisów. Wspólnie dbajmy o nasze małe Życia! ☺ A ja zapraszam Was na kolejne odcinki cyklu “Będę mamą! – zadbaj o ciążę z Izabelą Zwierzyńską” już w lipcu. Tym razem zajmiemy się “wakacyjnymi” aspektami bycia w ciąży. Pozdrawiam Was ciepło z Frankiem ☺